Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision Next revision Both sides next revision | ||
projekty:zlata_a_cervena [2018/02/20 22:51] annagruskova |
projekty:zlata_a_cervena [2020/08/17 12:06] annagruskova |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ====== Zlatá a červená. Gwerkovci (2018-2019) ====== | + | ====== Žena novej doby (2018-2021) ====== |
+ | Filmová báseň o láske a smrti v Banskej Štiavnici | ||
- | Dvaja vzdelaní, rozhľadení, scestovaní ľudia prichádzajú na jeseň roku 1938 do Zlatého mesta - Banskej Štiavnice. On, štiavnický rodák Edmund Gwerk, vynikajúci maliar, budhista i komunista. V umení je preňho najzaujímavejší duchovný a sociálny rozmer. Ona jedna z prvých literárnych vedkýň na Slovensku, bratislavská Židovka Alžbeta Goellnerová, oddaná masarykovským ideálom demokratickej spoločnosti. Práve vydala knihu o emancipácii ženy, je nakrátko ostrihaná, zapálená turistka v „pohorkách“, opúšťa svoju kariéru literárnej vedkyne v hlavnom meste a stáva sa stredoškolskou profesorkou v banskoštiavnickom gymnáziu. | + | Dvaja vzdelaní, rozhľadení, scestovaní ľudia prichádzajú na jeseň roku 1938 do Zlatého mesta - Banskej Štiavnice. On, štiavnický rodák Edmund Gwerk, vynikajúci maliar, budhista i komunista. V umení je preňho najzaujímavejší duchovný a sociálny rozmer. Ona, jedna z prvých literárnych vedkýň na Slovensku, doktorka a čerstvá docentka Alžbeta Goellnerová, oddaná masarykovským ideálom demokratickej spoločnosti. Práve vydala knihu o emancipácii ženy, je nakrátko ostrihaná, zapálená turistka v „pohorkách“, opúšťa svoju kariéru literárnej vedkyne v hlavnom meste a stáva sa stredoškolskou profesorkou v banskoštiavnickom gymnáziu. |
Po potlačení Slovenského národného povstania, do ktorého sa obaja zapojili, je všetko inak. Ona v decembri 1944 skončila v masovom hrobe v v Kremničke. On sa po vojne stáva komunistickým funkcionárom, predsedom Miestneho národného výboru. | Po potlačení Slovenského národného povstania, do ktorého sa obaja zapojili, je všetko inak. Ona v decembri 1944 skončila v masovom hrobe v v Kremničke. On sa po vojne stáva komunistickým funkcionárom, predsedom Miestneho národného výboru. | ||
{{:projekty:s-manzelkou-alzbetou-okolo-roku-1937_r2820.jpg?400|}} | {{:projekty:s-manzelkou-alzbetou-okolo-roku-1937_r2820.jpg?400|}} | ||
- | Súčasťou filmu budú hrané dialógy manželskej dvojice, ktoré dokážu emocionálne priblížiť dynamický vzťah týchto neobyčajných ľudí. Dialógy hraných scén budú vychádzať z vzájomnej korešpondencie, Gwerkových denníkov a publikácií Alžbety Giellnerovej-Gwerkovej. | + | Javisko: Banská Štiavnica a okolie |
- | Vizuálny koncept filmu budú vytvárať dialógy motívov z Gwerkových obrazov z banskoštiavnických exteriérov a interiérov a vizuality súčasnej podoby Štiavnice. | + | |
+ | Vizuálna koncepcia filmu vychádza zo samotného mesta Banská Štiavnica. AGG obdivovala jeho pamiatky, písala o ňom a ako vášnivá turistka si užívala jedinečnú krásu jeho okolia. Dotyk s prírodou, pôžitok z kúpeľa v tajchoch, odpočinok na lúke, tajomstvá hlbokých lesov, putovanie po ladne sa vlniacich cestách, ktoré na svojich obrazoch často zachytával jej manžel Gwerk, výstupy na Tanád a najmä na Sitno či nádherné výhľady na mesto jej prinášali tak potrebný oddych, zmyslové vyváženie intelektuálnej práce a najmä úniky od tlaku bujnejúceho klérofašizmu, ktorému bola ako profesorka na banskoštiavnickom gymnáziu neustále vystavovaná. Myšlienky aj telesné stopy posledných rokov života Alžbety Gwerkovej teda v tomto mieste nejakým spôsobom ostali. | ||
+ | |||
+ | Odtancovaný príbeh | ||
+ | |||
+ | Prostredníctvom filmu chceme živiť nielen myšlienky, ale aj fyzickú prítomnosť Dr. Alžbety Gwerkovej Göllnerovej a najmä jej dramatický osud. Preto vznikla spolupráca s renomovanou choreografkou a riaditeľkou Divadla Štúdia tanca z Banskej Bystrice Zuzanou Ďuricovou Hájkovou a jej medzinárodným tímom mladých tanečníc a tanečníkov. Dôležité medzníky života AGG budú teda „odtancované“ (jazykom súčasného fyzického divadla) na miestach, kde sa reálne odohrali (napr. obrovská, dlhodobo prázdna budova Gymnázia v Banskej Štiavnici) alebo na symbolických miestach – napr. tajchy ako miesto rozkoše a vášnivej lásky manželov Gwerkovcov, Kalvária ako symbolické miesto prenasledovania AGG vtedajšími predstaviteľmi katolíckej cirkvi, štôlňa ako metafora masového hrobu). Pripravujeme aj tanec na mieste, kde bola Dr. Gwerková zavraždená – v Kremničke. | ||
+ | Príroda vo filme prejde v súvislosti so životom AGG jarným prebudením, letnými horúčavami, jesennou melanchóliou a skončí v objatí mrazu a snehu. Dátum popravy či presnejšie vraždy Dr. Gwerkovej je 18.12.1944. | ||
{{:projekty:dsc_2989.jpg?600|}} | {{:projekty:dsc_2989.jpg?600|}} | ||
- | Vývoj projektu podporil [[http://avf.sk/home.aspx|Audiovizuálny fond]]. | + | Vývoj projektu podporil [[http://avf.sk/home.aspx|Audiovizuálny fond]] a [[http://www.banskastiavnica.sk|Mesto Banská Štiavnica]]. |
+ | |||
+ | |||
+ | Nakrúcanie v Banskej Štiavnici, jún 2020 | ||
+ | |||
+ | {{:projekty:dsc_4347.jpg?200|}} {{:projekty:dsc_4417.jpg?200|}} | ||